Ana içeriğe atla

İbrahim Zaman / Kompozisyonda İstif ve Bakış Açısı


Bir bütünü oluşturan unsurları biraraya getirerek elde edilen düzenleme tarzına “kompozisyon” diyoruz.
O halde bu unsurların biraraya getirilmesi de usulünce olmalıdır. Resim ve fotoğrafta bunun belli kurallara dayalı olduğu malumdur. Kompozisyonda neyi nasıl vermek istediğimize bağlı olarak bu unsurları birleştirip ona göre düzenlememizi yaparız. Örneğin, yatayla dik açı yapan bir düşey, hareketsizliğin, köşegen (diyagonal) ise hareketin ideal işaretleridir.

Bunun yanında bazen soyut çalışmalarda birbiriyle ilgisi olmayan unsurların bir araya getirilmesi ve leke düzeniyle oluşturulan çalışmalara da “kompozisyon” denildiğini biliyoruz. Bizim burada ele aldığımız kompozisyon, doğrudan fotoğrafta uygulayacağımız istif ve bakış açısına yönelik olacaktır.


<br/>

Bu konuyu işlemek, Eylül 2006’da Çine gittiğimde Xián (Şiyan)’da bulunan Seramik Savaşçılar Müzesini fotoğraflarken aklıma geldi. Topraktan yapılmış, yüzleri birbirine benzemeyen 6000 askerden oluşan bir ordu. Sıra sıra dizilmiş bu müthiş askerlerden çok etkilendim. Sizlerle buradaki örnekleri işlemek istiyorum.






<br/>
Böyle bir bakış açısı ile bakıldığında tam ortada olan toprak yığını şeridi başrolü oynuyor ilgi merkezi adeta o oluyor. Oysa konu askerlerdir.






<br/>
Daha çok toprak yığınının hakim olduğu, seyrek asker figürlerini cılız hale getiren olumsuz bakış açısı.






<br/>
Aynı yere açı değiştirerek baktığımızda ise askerler ilgi merkezine yerleşiyor. Toprak setler de grafik oluşturmada yardımcı unsur haline geliyor.






<br/>
İstifte aradaki boşluklar iyi hesaplanmamış devamlılık duraklıyor.






<br/>
Figürlerin izdüşümü birbirlerinin üzerine gelmiş arkadakilerin yüzleri kaybolmuş, disiplinden yoksun bir bakış.




<br/>
Biraz düzgünleşmeye doğru bir bakış açısı, ancak aradaki boşluklar burada da hesapsız.






<br/>
Adeta bozguna uğramış askerlerin dağınıklık içinde olduğunu gösteren bir bakış açısı. Oysa genel tablonun amacında böylesi bir imaj mümkün görünmüyor.






<br/>
Emsalleri içinde doğru bakış açısı, istif, diagonaller, homojen plan, hepsi fotoğrafik değerlere uygun düşüyor.






<br/>
Oldukça uygun bakış açısı fakat durağan, fotoğrafik hareket istiyor.






<br/>
Böyle bir kadraj olayı biraz farklılaştırıyor, fakat yatay plan isteneni tam vermiyor.






<br/>
Arayışımızı sürdürüp en uygun ışık, bakış açısı ve istifi bulmamız gerekir. Burada çerçeve içindeki alan aranan plandır.






<br/>
Bulunan plan zoom yapılarak dik kadraj haline getirilmiştir. Böylece fotoğraf hareket ve dinamizm kazanmıştır. Ayrıca diyagoneller ritmik şekilde bizi perspektif ortamın içine çekiyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

LM35 - Sıcaklık Sensörü Nasıl Kullanılır?

Merhaba
LM35 doğrusal, hassas bir sıcaklık sensörüdür.




Verisayfasından alınan bilgiler;

Dereceye kalibre edilmiştir.1 derecelik sıcaklık artışında çıkışı 10mV artar. Doğrusaldır.-55 derece ile + 150 derece arasında ölçüm yapabilir.Giriş gerilimi olarak 4V-30V arasında çalışabilir.1/4 derece çözünürlüğe sahiptir.Çıkışı düşük empedanslıdır.Ölçülecek sıcaklık değerine göre olması gereken bağlantı şekli veri sayfasında verilmiştir. 2-150 derece ölçümü için;
LM35'in beslemesi ve toprağı bağlanır.LM35'in çıkış ucu mikrodenetleyicinin analog girişine bağlanır.Kullanılacak mikrodenetleyicinin ADC biriminin 10 bit çözünürlikte olduğunu varsayalım.2-150 derece 0V-1,48V ile ölçeklenmiştir.0V-5V arası da ADC 10 bit olduğu için 2^10=1024 ile ölçeklenmiştir.0V-1,48V bu hesaba göre analog ölçümün 0-303 değerleri arasına ölçeklenmiş olur.Bu işlemleri formül haline getirecek olursak SıcaklıkDegeri=2+(ADCValue*148/303); olur.Yorumlardan soruları cevaplayabilirim. İyi çalışmalar.

555 Zamanlayıcı Entegresi ile PWM Üretici Devre [~0-320kHz]

PWM gerektiren herhangi bir yerde kullanabilirsiniz.555 entegresi ile yapılmıştır.Giriş koruması vardır.~0-320kHz arası çalıştırılabilir.Herhangi bir devreye basitçe entegre edilebilir.DC voltaj seviyesini ayarlamak amacıylaHız kontrolIşık kontrolSMPS güç kaynağıMetronomFlaşör    vs...

Devrenin şematik çizimi neredeyse aşağıdaki gibidir.

Frekans kontrol kondansatörü yerine 9 adet farklı değerde kondansatör yerleştirilmiştir. Bir adet de ek kondansatör eklenebilmesi için ikili bir soket konulmuştur.





Örnek çıkış görüntüsü ve frekans değeri


İyi çalışmalar.

Canon EOS 1100D İncelemesi

Canon’un EOS 600D ile piyasaya sürdüğü 1100D, 600D’ye göre daha önemli bir ürün. Çünkü önceki model 1000D, artık ömrünü doldurmuştu ve Nikon’un alt modellerinin gerisinde kalmıştı. Canon, 1100D güncellemesiyle bu sorunu aşıyor. EOS 600D, 550D’nin üzerine hareketli ekran dışında çok ciddi yenilikler getirmezken, EOS 1100D, 1000D’yi ezip geçiyor. Videomuzda EOS 600D ve 1100D’yi beraber incelemiştik. Kısa bir tur atmak isteyenlere :)
Canon EOS 1100D Genel Özellikler
Model adı: Canon EOS 1100D


Algılayıcı: 22.2 x 14.7mm CMOS APS-C (1.6x çarpanı)
Çözünürlük: 12. MP
Görüntü boyutu: 4272  x 2848
Kit Lens: Canon 18-55 mm IS
Titreşim engelleme: Lensten
ISO: 100-64000
AF Sistemi: 9 nokta çapraz tip
AF micro ayarı: yok
Perde hızı: 30-1/4000
Bakaç: Pentamirror %95 görüş alanı (0.80x büyütme)
LCD: 2.7 inç  230k ekran.
Video Kayıt: 1280×720 (30, 25 kare/sn) MOV (H.264)
Dosya formatı: JPEG RAW, M-RAW, S-RAW
Bellek: SD, SDHC, SDXC
Bağlantı: USB 2.0 HDMI
Batarya: Şarj Edilebilir Li-iyon Pil LP-E10
Ağırlık: 495 gr
Bo…